Нов вид транспорт се бори с ужасяващия трафик в бразилския мегаполис Сао Паоло

Всички анализи от автора

Прокобата на фермерите


Тайните на японската мафия


„Зеленият“ път на Швеция

Небесните таксита

Константин Христов


Неделя, 18 Март 2018 22:53



          Докато компанията за споделени пътувания „Юбер“ промени наземния транспорт в редица градове, то все повече места на планетата страдат от друг тип проблеми. Ужасяващият трафик в бразилския мегаполис Сао Паоло доведе до появата на нов вид превоз. Макар че все още не е набрало достатъчно популярност, мобилното приложение „Вуум“ издига пътното движение към небето в лъч на надежда за милиони пътуващи по света.

 

Градската джунгла на Сао Паоло

 

          „Трафикът в Сао Паоло е такъв, че понякога изглежда все едно не се движиш. Често ти трябват часове за да стигнеш до летището.“ Това споделя бразилецът Густав Бойде, който живее в Съединените щати, но често пътува до града по работа. Компютърен специалист, любител на новите технологии и отворен към нововъведенията, той е един от онези, за които издигането над уличното стълпотворение е единственият начин за придвижване. С население от 12 милиона души Сао Пауло е най-големият град в Южна Америка и едно от най-натоварените места на Земята. В мегаполиса се движат 6 милиона превозни средства, като в час пик те изминават трасе със средна дължина от 580 километра. Катастрофите, задръстванията и ежедневните тапи са основен проблем за жителите на Сао Паоло, които прекарват десетки часове на седмица в трафик, но и благоприятна среда за развитието на приложението „Вуум“.

 

Модерната алтернатива

 

          „Вуум“ е нова услуга, в центъра на която стоят хеликоптерите. Разработена от А3 – базирано в Силиконовата долина подразделение на самолетопроизводителя „Еъбръс“, тя е първата която позволява на пътуващите да полетят над градския трафик и да изминат за минути разстояние, което на земята би им отнело часове. Процесът на придвижване наподобява „Юбер“ по това, че и небесните таксита  могат да бъдат повиквани с помощта на смартфон. Ключовата разлика обаче е „стоянката“. Докато автомобилите могат да спрат почти навсякъде, то вертолетите на „Вуум“ кацат на специални площадки, за разположението на които всеки потребител може да направи справка в интернет.

 

Как действа приложението?

 

         С помощта на мобилния си телефон клиентът дава заявка за точния час, в който иска да тръгне и въвежда желания маршрут. Следва калкулирането на цената, която се образува според разстоянието и теглото на пътника и неговия багаж. Например, полет като този на Густав Бойде от центъра на Сао Паоло до Международното летище, който покрива дистанция от 40 километра по земя, струва около 150 долара. Да, това е тройно повече, отколкото би взел таксиметров шофьор, само че той ще изпълни маршрута за час и половина, докато вертолетът на „Вуум“ – само за 9 минути. На смартфона си клиентът получава и бордовите инструкции. А те понякога могат да бъдат доста странни. Например, ако най-близката площадка за кацане се намира на покрива на някой хотел, „Вуум“ изпраща информация с контактите на човека от неговия персонал, който трябва да отведе клиента до нея.

 

Скъпо удоволствие

 

          „Основната ни цел е да подобрим ефективността, гъвкавостта и точността при пътуване. А също и да създадем условия за едно приятно преживяване“, уверява изпълнителният директор на „Вуум“ Ума Субраманиан. Преди появата на приложението хеликоптерните компании искаха 10 пъти по-висока цена за превоз, а пътуванията трябваше да се заявят поне два дни предварително. Очевидно, и днес това не е евтина услуга. Тя е доста по-скъпа от конвенционалните таксита, но и по-достъпна от чартърните полети. Пуснат в експлоатация през април, „Вуум“ вече убеди мнозина да погледнат към небето. За момента приложението разчита предимно на по-заможни клиенти, но стремежът е до няколко години цените да се конкурират с тези на такситата. За тази цел „Вуум“ работи и върху онлайн система за споделяне на полети от различни пътници, което ще направи услугата значително по-изгодна.

 

Защо Сао Паоло?

 

          Сао Паоло неслучайно е избран за първия град за въвеждане на такситата хеликоптери. С население от 45 милиона души щатът Сао Паоло разполага с най-големия брой летателни средства в света. Националната асоциация за гражданска авиация изчислява, че в него се намират една трета от всички бразилски хеликоптери. Това прави 700 машини. А към тях се прибавят и 528 площадки за излитане и кацане – многократно повече от тези в Лондон, които се използват само за линейки.

 

Какви са рисковете?

 

          Да се издигнат над градската джунгла е истинска благословия за бързащите! Но  това е възможно само ако атмосферните условия го позволяват. За съжаление, пазарните сили все още не могат да се преборят с природните. Често се случва силни бури и проливни тропически дъждове да оставят хеликоптерите на земята с дни до отминаването на бедствието. Въпреки това наблюдатели смятат, че „Вуум“ ще достигне рейтинга на „Юбер“ ако успее да предложи в дългосрочен план практична и по-евтина алтернатива на неудобния транспорт в Сао Паоло. „Един от рискове е, че може да стане прекалено популярен и да се стигне до ограничаване на полетите, както стана в Ню Йорк“, коментират от компанията.  Следващият град, в който мобилното приложение ще се опита да пробие е 22-милионния мегаполис Мексико Сити.






Всички анализи от автора
ТВ КАНАЛИ НА РОЗЕНФЕЛД и КО АД
10:30
Новини
10:30
Дейвид Бекъм: Издръжливост - документален филм
10:30
Тенис: Toray Pan Pacific Open, Токио - финал (WTA Premier - повторение)