„Екологичен“ път от ново поколение беше отворен за движение в Швеция

Всички анализи от автора

Прокобата на фермерите


Тайните на японската мафия


„Зеленият“ път на Швеция

„Зеленият“ път на Швеция

Константин Христов


Неделя, 29 Април 2018 22:34



          Представете си ситуация, при която шофирате автомобила си без да мислите кога трябва да го презаредите с гориво и колко ще чакате на бензиностанцията... Ако доскоро това беше просто една „гола“ мечта, днес вече е реалност. Родина на смятаните за най-безопасни автомобили „Волво“, както и на многоцелевите изтребители „Грипен“, Швеция отдавна си е извоювала репутацията на високотехнологична държава. Въпреки това постиженията ѝ в тази сфера не спират да ни изумяват. Наскоро недалеч от Стокхолм в експлоатация беше пуснат първият в света електрифициран път, способен да зарежда електрически превозни средства... докато се движат по него.

 

Амбициозна цел

  

          Отсечката, добила популярност като „зеленият път“, свързва най-натовареното летище в Стокхолм „Арланда“ с близкия логистичен център. Макар и с дължина от само 2 километра, шосето е значителна крачка напред в шведския стратегически план за развитие на енергетиката и в борбата с климатичните промени. Скандинавската страна цели да стане независима от изкопаемите горива до 2030-а година – амбициозна задача, която изисква 70% намаляване на емисиите от транспортния сектор. Правителството планира да разшири електрическите пътища и магистрали като по този начин насърчи гражданите да предпочетат електромобилите. Властите се надяват така да улеснят прехода на страната от традиционните превозни средства с двигатели с вътрешно горене към екологичния транспорт.

 

Как работи това?

 

          Електрическият път функционира на принцип, подобен на този на метрото, и още по-точно като играчките Scalextric. В асфалта е прокаран канал, в който е монтирана контактна релса, захранваща автомобила с ток. За да получи енергия обаче возилото се нуждае от специален токо-приемник. А това изисква модернизация, тъй като серийните машини нямат подобно оборудване. Системата работи чрез прехвърляне на електричество от инсталираната наземна релса към превозното средство чрез гъвкаво рамо, което се прикрепя към колата. „На повърхността няма ток“, обяснява Ханс Сел, изпълнителен директор на консорциума „eRoadArlanda“, отговорен за проекта. „Има две ленти, точно като контакта в стената, а 5 сантиметра по-надолу е мястото, където е токът. Но, наводнявайки пътя със солена вода, установихме, че нивото на електричество на повърхността е само един волт. Тоест – можеш да ходиш по него бос“.

 

Скъп или икономичен вариант?

 

          По открития до момента електрифициран участък се преминава за броени секунди. Но шведските власти вече са изготвили карта за бъдещо разширение на пътя. Предимството на електрифицираните шосета е, че с минимални промени във вече наличната инфраструктура може да се намали консумацията на енергия и количеството въглеродни емисии. Да, специалният път струва по 1 милион евро за изграждането на един километър от „зеленото“ трасе, но това е 50 пъти по-малко от разходите за инсталиране на еквивалентно разстояние надземна контактна мрежа за трамвайна линия. От съображения за икономия също така електрифицираният път е разделен на участъци от по 50 метра. Целта е да се подава напрежение само към този отрязък от пътя, към който е включен автомобилът.

 

А кой ще плаща?

 

          Енергийното потребление на всяко превозно средство се следи и калкулира от единна система. Тя позволява разходите за електричество да се начисляват конкретно на всеки потребител. Този подход беше изпитан с помощта на електрифицирани камиони, разработени като част от проекта.

 

Пътната мрежа на Швеция

 

          Швеция поддържа около половин милион километра пътища, от които 20 000 са магистрали. „Ако електрифицираме само аутобаните, това ще бъде достатъчно,“ уверява Сел. „Разстоянието между две магистрали никога не е повече от 45 километра, а електрическите автомобили могат да го пропътуват, без да се налага да презареждат“. Инициаторите на проекта смятат, че ако бъдат електрифицирани само 3% от пътната мрежа, това ще доведе до значително намаляване на въглеродните емисии.

 

Пионерският проект

 

          Проектът, разработен от „eRoadArlanda“, е само един от опитите на шведската транспортна администрация да създаде електрифицирани пътища. Още през юни 2016-а година местните власти в сътрудничество с частния сектор откриха първия в света пътен участък, по който товарни автомобили и камиони могат да се движат с помощта на пантографи. Електрифицираната магистрала, северно от Стокхолм, работи тестово докато не се прецени дали е подходяща за бъдеща търговска употреба и дали е рентабилно да се инвестира в по-нататъшно разрастване на проекта. Връзката може да поддържа скорост от 90 км/ч и позволява на закачените превозни средства дори да търгуват с енергия. Тя не само ограничава на половина потреблението на енергия, но има и едно още по-голямо предимство – намалява замърсяването на въздуха.

 

Лидер в екологията

 

          Швеция е световен лидер в областта на чистата енергия. Още през 2015-а година министър-председателят Стефан Льовен обяви амбицията си да освободи страната от нуждата от течни горива. „Швеция е на върха на тази технология“, подчертава Ханс Сел и допълни, че няма търпение да я сподели с останалия свят. А интегрирането на захранващи устройства, които не отделят въглеродни емисии по пътищата, малко по малко предизвиква глобален интерес.






Всички анализи от автора
ТВ КАНАЛИ НА РОЗЕНФЕЛД и КО АД
14:00
Новини
13:00
Тенис: Кики Бертенс - Аляскандра Саснович (VTB Kremlin Cup, Москва; WTA Premier - повторение)
14:00
Гудууд 2015: Суперколи - 3 еп., документална поредица