Канада обяви, че ще въведе 100 % мита за внос на китайски ел. автомобили. Причината са субсидиите за производствата, давани от китайското правителство, които водят до нечестно предимство, а стъпката следва подобно решение на САЩ.
Според Премиера на Канада, Джъстин Трюдо, ще се въведат и 25 % мита за китайската стомана и алуминий.
„Дейци като Китай са избрали да си дадат нечестно предимство на глобалния пазар.“ каза Трюдо.
Компанията Тесла, която има фабрика в Шанхай, също ще получи такова мито, но те могат да го избегнат, ако внасят в Канада автомобилите си от други фабрики.
Засега, китайските марки не са на канадския пазар, но една от големите компании дава заявка, че смята да се включи през следващата година.
Очаква се Китай да изрази притеснения относно американските мита, още повече, че китайската икономика още се опитва да се възстанови след ковид-19 пандемията.
Китайски компании продават ел. автомобили на цени, започващи от 12 хиляди долара, а производствените мощности за стомана и алуминий могат да посрещнат световното търсене. Китайските власти също твърдят, че ниските цени са в резултат на обема производство и ще допринесат за преход към по-зелена икономика.
„Правим го заедно, паралелно, с други икономкии по света, които разпознават това като предизвикателство, което стои пред всички.“ казва Трюдо. „Ако не искаме всички да се състезаваме към дъното, ще трябва да се противопоставим.“
Канада обмисля и мита върху китайски батерии, части за батерии, полупроводници, критично важни минерали, метал и солари.
„Китай има международна, управлявана от държавата политика за свръхкапацитет и свръхдоставки, създадена да увреди нашата собствена индустрия.“ казва вице премиерът на Канада Кристия Фрийланд. „Ние просто няма да позволим това да се случи с нашия сектор за ел. автомобили.“
Китайското посолство в Канада отхвърли това и потвърди позицията на Пекин, че подобен ход ще навреди на търговските взаимоотношения и икономическото сътрудничество и нарече решението „протекционизъм“, който е политически мотивиран и нарушава правилата на Световната търговска организация.
Според бившия посланик на страната в Китай, Гай Сен-Жак, Канада може да очаква реакция от страна на Китай, но поради близост на икономиките на Канада и САЩ, това е правилно и логично решение.
Източник: AP News