Защо Европа и Африка не са свързани

27 авг. 2025, 11:34
, ,
Spain and Morocco bridge
 Автор: AleksM
Прочетена:

Разстоянието между най-близките градове е само 14 километра

Испания и Мароко са само на 14 километра разстояние една от друга, но на Гибралтарския проток няма мост, свързващ Европа с Африка. Истината е, че на други места, като Китай, Норвегия и Португалия, има построени мостове, по-дълги от пролива.

Защо няма мост, свързващ Европа и Африка?

Въпреки че в миналото са правени различни предложения за изграждане на мост през пролива, той никога не е бил реализиран. Основните причини са следните:

  • Дълбочина: Дълбочината на пролива достига до 900 метра, което прави невъзможно изграждането на стабилни основи и стълбове.
  • Сеизмична активност: Това е район, където подводната сеизмична активност е честа, което може да причини срутване на тунели по всяко време.
  • Морски път: Голям брой кораби преминават през пролива ежедневно, защото той улеснява достъпа между Атлантическия океан и Средиземно море. Следователно всяко строителство би засегнало морския трафик.
  • Пари: Цената е друг ключов момент. Изграждането на мост в тази област би изисквало огромни финансови ресурси.
  • Имиграция: Европа не е одобрила подобно строителство, защото би довело до значително увеличение на нелегалната имиграция от Африка към Европа.

Жизнеспособна алтернатива

Предвид невъзможността за изграждане на мост, идеята за подводен тунел набира скорост през последните години. Вдъхновен от успешния тунел под Ламанша, който свързва Франция и Англия, този проект има за цел да свърже град Пунта Палома в Кадис с мароканския град Малабата, близо до Танжер. За разлика от моста, тунелът предлага по-безопасно решение срещу океанските течения и сеизмичната активност в района. Въпреки че тунелът представлява и значителни предизвикателства, правителствата на Испания и Мароко проявиха интерес към неговото изграждане, особено предвид възможността за завършването му до 2030 г., което съвпада със съвместното домакинство на Световното първенство по футбол в двете страни, заедно с Португалия.

Този тунел ще бъде дълъг приблизително 42 километра, от които 27,7 километра ще бъдат под вода, на максимална дълбочина от 300 метра. Първоначалната фаза е планирана да включва изграждането на единична железопътна тръба, която ще позволява превоз както на пътници, така и на товари.

Най-големите мостове в света

Тези мостове са монументални конструкции, които се открояват не само с дължината си, но и с техническата си сложност, съчетавайки различни видове терен и транспортни маршрути, предимно проекти за високоскоростни железопътни линии. Нито един от тях не свързва континенти, но представляват най-големите мостове, съчетаващи суша и вода. Сред най-големите са железопътните мостове в Китай, които поради дължината си съчетават дълги участъци над вода с участъци върху твърда земя.

Най-дългият мост в света е Големият мост Данян-Куншан, с дължина от приблизително 164,8 километра. Този колосален виадукт, открит през 2011 г., е част от високоскоростната железопътна линия между Пекин и Шанхай и пресича оризови полета, езера и разнообразен терен, съчетавайки участъци над вода и суша.

Други забележителни мостове са Големия мост Тиендзин, обхващащ 113 километра, Големия мост Цанде, с дължина близо 116 километра, и моста Хонконг-Джухай-Макао, 55-километров морски мост, който съчетава участъци над вода, с потопени тунели и изкуствени острови.