Кликбейт: Дигиталният трик, който заблуждава милиони

5 юни 2025, 12:42
woman reading news on her laptop
 Автор: AleksM
Прочетена:

Това е грешката, която ви кара да се хващате на подвеждащи новини

Проектът на фондация Atresmedia, анализира широко разпространена онлайн стратегия, в която всички сме се хващали в даден момент. Ключът към разпознаването на подвеждащите заглавия, които циркулират ежедневно в социалните медии, дигиталните медии, списанията и развлекателните уебсайтове.

Случвало ли ви се е определено заглавие, да предизвика толкова голямо любопитство у вас, че да не можете да се сдържите да не кликнете върху него? Тези заглавия са предназначени точно за това: да привлекат вниманието ви, да предизвикат интереса ви и да ви накарат да прочетете, дори ако съдържанието в крайна сметка няма нищо общо с обещаното.

Какво е кликбейт?

Кликбейтът е техника на писане, която включва преувеличени, непълни или прекалено привличащи вниманието заглавия, като целта е генериране на трафик и с него, приходи от реклама. Те не винаги лъжат, но често играят с нашето любопитство или емоции, за да ни накарат да кликнем. Както обясняват специалистите, тези „дигитални кукички“ се възползват от определени човешки психологически характеристики, като например привързаност към числа, списъци, мистерии или носталгия.

Заглавия като „Няма да повярвате какво се случи след това“, „5 неща, които не знаехте за детството си“ или „Най-добре пазената тайна на…“ са типични примери за кликбейт. Те, често са придружени от привличащи вниманието изображения или изображения, които намекват за повече, отколкото разкриват, за да подсилят ефекта си и да увеличат желанието да се знае „какво стои зад кулисите“.

Защо трябва да внимаваме?

Проблемът с кликбейтовете е, че съдържанието често не изпълнява обещанията си. И ако не сме внимателни, можем да интерпретираме погрешно новина, да разпространяваме невярна информация или да си изгубим времето с ненадеждно съдържание. Освен това, четенето само на заглавието, без да проверяваме източника, може да ни накара да повярваме на неща, които не са истина.

Съвети как да не се хващате на кликбейт

Добрата новина е, че щом веднъж разберете трика, лесно можете да го разпознаете.

  •  Не кликвайте, ако източникът не е надежден или добре познат.
  •  Винаги четете отвъд заглавието, преди да споделите нещо.
  •  Запитайте се какво е намерението на заглавието: предназначено ли е да информира или просто да ви накара да кликнете?
  •  Не вярвайте на всичко, което четете в интернет, особено ако изглежда твърде добро (или лошо), за да е истина.

Разумното четене също е част от дигиталната грамотност. Не всички закачливи заглавия са лоши. Нормално е медиите да се опитват да привлекат вниманието ни. Проблемът възниква, когато го правят за сметка на истината или на нашето време. Затова четете с критично мислене и се запознайте как работят тези механизми.