Разследване на Швейцарска НПО Public Eye и международната асоциация за бебешки храни (IBFAN) установява, че бебешки храни на компанията „Нестле”, продавани в страни с нисък и среден доход, съдържат нездравословно количество захар.
Оказва се, че компанията спазва изискванията в Европа, но „се възползва от слабостта на съществуващите регулации“ в страните с нисък и среден доход.
Изследвани са 150 продукта и в много случаи се установява, че едни и същи бебешки храни, на пазара на Швейцария, Германия, Франция, Великобритания нямат добавени захари, но партидите, които се продават във Филипините, Южна Африка и Тайланд, имат.
„Няма двойни стандарти, които да могат да се оправдаят.“ каза Найджъл Колинс, изследовател към СЗО.
„Нестле“ контролира 20 % от пазара на адаптирано мляко за бебета в света, а според самата компания, 15 милиона бебета разчитат на нейните продукти.
Двата най-успешни продукта на компанията са пшеничната закуска Cerelac и мляко на прах Nido, които генерират продажби надхвърлящи 2 милиарда през 2022 г.
Оказва се, че една порция от пшеничната закуска за 6 -месечни бебета, продавана в Тайланд, съдържа 6 грама добавена захар – една стандартна бучка захар. В Германия и Великобритания обаче, същата закуска не съдържа никаква добавена захар.
Според СЗО, храни с естествени захари, като плодове, са безопасни за деца и бебета, но добавената захар може да доведе до проблеми, свързани със затлъстяване, инсулинова резистентност, сърдечносъдови заболявания.
СЗО от 2019 г. призовава бизнеса да намали добавената захар в такива продукти, предназначени за деца между 6 месеца и 3 години.
Според СЗО, „излагането на захар в ранна възраст може да създаде дългосрочно предпочитание към продукти с повече захар.“
Консумирането на прекомерни количества захар се счита за част от причината за затлъстяването, което се удвоява в света от 90-те години насам. В същото време затлъстяването сред децата и младежите се увеличава 4 пъти за същия период и в момента 8 % от хората между 5 и 19 години са затлъстели.
Според разследването, продуктите на „Нестле“ се вписват в изискванията, които Европа поставя, а причината компанията да не влага захар в продуктите си за европейския пазар, е очакването на потребителите да няма добавена захар.
Това повдига въпроси и за етиката на търговските практики на „Нестле“. Компанията е напълно наясно, че добавянето на захар към бебешки храни не е добра практика и това дори е включено в някои от публичните им препоръки за хранене на бебета.
Според СЗО, бебета до 6 месеца би трябвало да бъдат кърмени, така че компанията предлага само продукти за над 6-месечна възраст в Европа. Но в други страни предлага и продукти за под тази възраст, поради „дупки“ в законодателството, смятат изследователите.
Преди 50 години, същата компания е въвлечена в скандал с адаптирано мляко, наречен „Убиец на бебета“, защото рекламира агресивно и продава такова в стани от третия свят, където обаче майките не могат да го ползват правилно и много деца умират от недохранване и инфекции.
Според „Нестле,“ съществуват „леки вариации в рецептите в различните страни, което зависи от някоко фактора, включително и регулации, тенденции сред потребителите и достъпност на местни съставки“, а добавените захари са сведени до минимум.
След публикуване на цялото разследване, засегнатите страни започват собствено разследване по темата, а авторите създадоха петиция, която цели „Нестле“ да премахне двойните стандарти.
Източник: Euronews