Някога искали ли сте да си говорите със себе си, само че от бъдещето?
Изследователи от MIT създават чатбот, който може да бъде вашето бъдещо „аз“. Оказва се, че общуването с бъдещето „аз“ помага на хората да се чувстват по-малко напрегнати и по-мотивирани.
За създаването на специфичния чатбот се ползва ЧатГПТ моделът, като чатботът ще ви задава въпроси за живота ви, както и за миналия опит. Накрая ще създаде „история на потребителя“, наречена от изследователите „синтетична памет“, която ще ползва, за да се представи като бъдещото ви „аз“.
Основна концепция за успеха на чатбота е концепция от науката за човешкото поведение, според която личности, които чувстват по-силна връзка между настоящето си аз и бъдещото такова, по-лесно взимат решения, касаещи благосъстоянието си в дългосрочен план.
Когато човек не може да си представи достатъчно ясно своето бъдещо „аз“, той е по-склонен да поставя приоритет на постигането на неща сега, отколкото да инвестира усилията си в по-далечното бъдеще.
Чатботът помага това да се промени, като ви „запознава“ с бъдещото ви „аз“. Това може да се счита за вид намеса в поведението с положителна цел – намаляване на „дистанцията“ между настоящото и бъдещото аз, така че хората да взимат повече решения, които ще носят полза в бъдещето, отколкото такива, чиято полза се получава веднага.
В проучването, което предстои да се публикува, участват 344 души между 18 и 30 години. Те докладват намаляване на тревожността след разговор с бъдещото си „аз“, както и по-малко негативни емоции и повече мотивация.
Нужни са още експерименти, за да се установят подробности, но най-вероятно хората ще са толкова по-повлияни, колкото по-автентичен е чатботът.
Не на последно място, има и етично притеснение, касаещо възможността подобен чатбот да провокира или подсили увреждащо поведение.
При всички случаи, ИИ системите ни предоставят все повече инструменти да опознаем самите себе си и предстои да разберем дали това ще донесе повече полза, отколкото вреда.
Източник: Euronews