Тунел под Балтийско море е сред най-големите инфраструктурни проекти на Европа

29 юни 2024, 16:51
,
 Автор: Teodora Илиева
Прочетена:

На 40 метра дълбочина, минавайки под Балтийско море, тунелът, свързващ Дания и Германия – мегапроект, разработван две десетилетия – се предвижда да бъде готов през 2029 г.

Той ще съкрати пътуването между двете държави значително, а и се очертава да бъде най-дългият комбиниран автомобилен и релсов тунел в света. Строежът му започва през 2020 г., след повече от десетилетие планиране.

Тунелът ще бъде дълъг 18 километра и е един от най-големите инфраструктурни проекти в Европа, с бюджет около 7 милиарда евро. Той ще минава под протока Фемарн, който дели немския остров Фемарн и датския остров Лоланд и ще бъде алтернатива на ферибота, който поема този трафик. Сега, преминаването с ферибот отнема 45 минути, а с тунелът ще отнема 7, ако сте с влак и 10, ако сте с кола.

Тунелът ще промени значително трафика, защото ще създаде и сухоземен път между Швеция и Централна Европа със 160 км по-кратък от настоящия. Сега, между Скандинавия и Германия можете да вземете ферибот, да летите или да заобикаляте през мрежа от мостове.

Проектът за този тунел е одобрен още през 2008 г, когато Дания и Германия подписват договор за създаването му. Нужни са повече от 10 години за прокарване на законодателство, което да обезпечи изследванията, включително и за влияние върху околната среда и планирането. В Дания проектът се приема добре, но немски бизнеси и групи по опазване на околната среда изказват притеснения и се противопоставят на проекта неколкократно, като през 2020 г. съдът в Германия окончателно отхвърля исканията им.

Тунелът няма да се прокопава, а се строи на повърхността, от сегменти, след което те се спускат в предварително издълбано легло. Всеки сегмент ще е дълъг 217 метра, широк 42 метра и висок 9 метра, с тегло 73 хиляди тона. Най-дълбоката точка на целия тунел ще е около 40 метра под морското ниво, а разполагането на сегментите ще отнеме цели 3 години.

По проекта работят 2500 души, а въпреки притесненията за околната среда, тунелът ще измести голяма част от трафика към влаковете, които се считат за екологична алтернатива за транспорт, а по-краткото време за пътуване също ще допринесе за намаляване на вредните емисии.

Източник: CNN

Абонирай се
Уведомете за
guest
0 Коментара
Inline Feedbacks
Виж всички коментари